Du har sikkert lagt merke til at mange foretak deler ut gaver, både til sine ansatte og til sine kunder. Det er mange fordeler med dette, og det er slett ikke dumt å være raus. Da blir du nemlig lagt merke til, og du får samtidig litt ekstra markedsføring for pengene.
Firmagave til de ansatte
Når du deler ut firmagaver til de ansatte, viser du at du setter pris på jobben de gjør. De ansatte føler seg lagt merke til, og når de bruker gavene sine, er de med på å vise fram logoen din til andre. Dette gjelder selvsagt først og fremst for bruksgaver. Hvis du ikke legger like stor vekt på markedsføringsdelen, kan du også gi de ansatte fine pyntegjenstander som de helt sikkert setter pris på.
Firmagaver til kunder
Når det gjelder firmagaver til kunder, bør du alltid tenke på markedsføringsverdien gavene har. Her gjelder det altså å finne gaver som blir brukt, slik at både kundene og folk rundt dem ser logoen din. Kundene vil bli glade for gavene, og føle at firmaet ditt ser dem og setter pris på dem. Da husker de deg til neste gang. I tillegg legger folk rundt dem merke til logoen din på firmagavene, og blir kanskje nysgjerrige på hva slags firma dette er, og hva dere tilbyr. Finn derfor gaver som kommer til nytte, enten det er klær, penner, handlenett eller sitteunderlag. Så lenge det er noe folk tar fram og som folk rundt dem også legger merke til.
Firmagaver på messer
Hvis du er på messer, eller hvis du besøker kundene hjemme hos dem, kan du ha med små gaver for å dele ut. Her passer det fint med penner, refleksbrikker, nøkkelringer og musematter. Du kan tilpasse gaven til din kundegruppe, men standard gaver som penner har de fleste bruk for, så dette vil være et godt gavevalg på messer.